Velkommen tilbake til barnehagen

Regjeringen har besluttet å gjennåpne barnehager fra 20.april. I Lund kommune åpner vi alle barnehagene tirsdag 21.

Foreldre, barn og ansatte skal være trygge på at gjenåppning skjer på en forsvarlig måte. Den nasjonale veilederen er tydelig på hvordan barnehagene kan forebygge smitte. Det er viktig at barnehagene får tiltakene på plass før åpning.

Fredag og mandag er det planleggingsdager hvor de ansatte jobber med organisering av grupper, og med å få på plass planer og rutiner. Dette for å kunne gjennomføre en gjenåpning som ivaretar barn, foreldre og ansatte på en trygg og god måte hvor smittevernfaglig drift er ivaretatt.

For å ivareta rådene gitt i veilederen om å dele barna / ansatte inn i små grupper, for å redusere kontakthyppighet mellom personer, vil det bli 6 timers oppholdstid pr dag for det enkelte barn. Barna i de ulike gruppene vil få tildelt ulike oppmøte- og hentetider, dette for å unngå trengsel i port og garderobe.

Åpningstidene vil vurderes etterhvert.

Av hensyn til smittevern og ressursbruk må alle barn ha med egen mat, og vi kommer til å være mye ute.

Det vil for alle bli en litt annerledes barnehage hverdag enn det vi er vant med, og det kan være lurt om dere snakker og forbereder barna deres på dette så godt som det lar seg gjøre. Filmen som ligger med i linken til utdanningsdirektoratet er ett godt utgangspunkt for samtale.

Det som er det absolutt viktigste nå, er at bare de som er friske skal være i barnehagen, det gjelder for barn, foreldre og ansatte.

Foreldre / foresatte skal betale for plassen som vanlig fra den dagen de igjen får tilbud om plass. I Lund blir det  fra 21.04.20

Oppfordrer til å lese informasjon fra Utdanningsdirektoratet som dere finner her .

foreldre-bhg

Veileder