Den utviklingstøttende barnehage og CLASS

Barnehagene i Lund er med i en satsning med Sandnes kommune som kalles for «Den utviklingstøttende barnehagen».

Barnehagene i Lund er med i en satsning med Sandnes kommune som kalles for «Den utviklingstøttende barnehagen».

Her kan du lese hva det innebærer:

Den utviklingsstøttende barnehagen

  •          Kommunens standard for kvalitet i barnehagen
  •          Målet er at de ansatte gjennom faglig støtte og fokus på gode relasjoner skal utvikle seg til å best mulig kunne støtte barnas utvikling
  •          Satsningen bygger på forskningsbasert kunnskap om hva som utgjør god kvalitet i barnehagen og hvordan dette kan overføres slik at den kommer barna til gode
  •          For å kunne måle kvaliteten bruker en CLASS (Classroom assesment scoring system)
  •          CLASS er et observasjonsverktøy som fokuserer på samspill mellom voksne og barn, samt miljøet på avdelingen (det er de voksne som blir observert)

Hvorfor?

  •          Forskning har vist at barns erfaringer betyr mer for hjernens utvikling og videre fysisk og psykisk helse enn man tidligere har trodd
  •          Skal utjevne kvalitetsforskjeller i barnehagene
  •          Høykvalitetsbarnehager fremmer barns psykiske helse
  •          Varme, sensitive og stimulerende personal- barn- relasjoner er den viktigste ingrediensen i barnehagekvalitet og har vist seg å påvirke barnas mentale helse, trivsel og utvikling også lenge etter at barna har sluttet i barnehagen

Hvordan?

  •          Hver avdeling vil få besøk av CLASS – observatører - de gir tilbakemeldinger til hver avdeling som viser avdelingens styrker og svakheter
  •          Vi har egen CLASS-tilrettelegger i 10 % stilling.  Denne pedagogen har frigjort tid som brukes til å tilrettelegge for arbeidet med USB, sikre fremgang og gi veiledning til kollegaer
  •          Fagdager for de ansatte (ekstra samlinger for leder, CLASS-tilrettelegger og pedagogiske ledere)

Hva?

  •          For å måle kvalitet i barnehagen må den teorien man har rundt hva kvalitet er, brytes ned til ulike deler som lar seg observere og måle i barnehverdagen
  •          I CLASS er dette gjort gjennom å dele det teoretiske grunnlaget inn i 3 domener:

-          Organisering av avdelingen og barnehagehverdagen (3-5 år)

-          Emosjonelt og atferdsmessig støtte – medmenneskelige faktorer (alle)

-          Støtte til læring og kognitiv utvikling – læring og mulighet for læring (alle)

 

Vi vil jobbe med organisering av avdelingen og barnehagehverdagen gjennom blant annet å:

  •          Ha tydelige læringsmål og maksimere læringssituasjonene
  •          Skape gode rutiner og lage gode overgangssituasjoner
  •          Forberede barna på det som skal skje

Vi vil jobbe med å støtte barns sosiale og emosjonelle utvikling ved å:

  •          Skape et positivt klima gjennom gode relasjoner, respekt, humor, ros og anerkjennelse, trøst og rytme i hverdagen
  •          Være sensitive voksne gjennom å rette oppmerksomheten mot barna, trøste, være en trygg base, bekrefte og oppmuntre og være lyttende
  •          Ta barnas perspektiv gjennom å være nysgjerrig, følge barnas interesser og initiativ, være fleksible, tilby barna valg, hjelpe barna til å uttrykke egne ønsker og meninger og gi støtte til selvstendighet og mestring
  •          Gi støtte til regulering av atferd gjennom å bekrefte barnas følelser, være rolige voksne, tolke barnas uttrykk og følelser, dele barn i mindre grupper, gi enkle og konkrete beskjeder, være i forkant, gi ros, gi påminnelser om hva som forventes

Vi vil jobbe med å støtte barn i kognitiv utvikling og læring ved å:

  •          Tilrettelegge for læring og utvikling gjennom å stille hvordan og hvorfor- spørsmål, legge til rette for ulike typer lek, gi barna informasjon, legge til rette for problemløsning og idemyldring
  •          Gi gode tilbakemeldinger gjennom å være støttende, være i god dialog, stille spørsmål, etterspørre tankeprosess, oppmuntre og bekrefte
  •          Gi barna språkstøtte gjennom å legge til rette for turtaking, stille åpne spørsmål, repetere, utvide språket, sette ord på ting og det vi gjør, invitere til å bruke nye ord og begreper, lese bøker, synge og fortelle

Vi vil jobbe for et godt foreldresamarbeid gjennom å:

  •          Gi oppmerksomhet, hilse på, fortelle om enkeltes barns hverdag
  •          Lytte, anerkjenne, være lydhør for meninger og innspill, følge opp tilbakemeldinger
  •          Være tydelige, avklare forventninger til roller og ansvar
  •          Gjøre rutiner kjent for foreldre

Vi vil jobbe for de sårbare barna gjennom å:

  •          Være støttende stillas
  •          Sette ord på følelser/Bekrefte følelser
  •          Være en trygg base/sikker havn (Trygghetssirkelen)
  •          Ha kunnskap om barns utvikling og kjennetegn på forsinket utvikling
  •          Være nært på barna
  •          Forebygge mobbing